Aelbert Jacobsz Cuyp - Pintor Holandes - 1620-1691
Aelbert Jacobsz Cuyp (October 20, 1620 – November 15, 1691) was one of the leading Dutch landscape painters of the Dutch Golden Age in the 17th century. The most famous of a family of painters, the pupil of his father Jacob Gerritsz. Cuyp (1594–1651/52),[1] he is especially known for his large views of the Dutch countryside in early morning or late afternoon light.
Aelbert Cuyp was born in Dordrecht on October 20, 1620, and also died there on November 15, 1691.[2] Known as the Dutch equivalent of Claude Lorrain, this landscape artist went on to inherit a considerable fortune. His family were all artists, with his uncle and grandfather being glass stainers. Jacob Gerritsz Cuyp, his father, was a portraitist.
Sunlight in his paintings rakes across the panel, accentuating small bits of detail in the golden light. In large, atmospheric panoramas of the countryside, the highlights on a blade of meadow grass, the mane of a tranquil horse, the horn of a dairy cow reclining by a stream, or the tip of a peasant's hat are all caught in a bath of yellow ocher light. The richly varnished medium refracts the rays of light like a jewel as it dissolves into numerous glazed layers. Cuyp's landscapes were based on reality and on his own invention of what an enchanting landscape should be.
The Maas at Dordrecht (National Gallery of Art, Washington DC)
Cuyp's drawings reveal him to be a draftsman of superior quality. Light-drenched washes of golden brown ink depict a distant view of the city of Dordrecht or Utrecht. A Cuyp drawing may look like he intended it to be a finished work of art, but it was most likely taken back to the studio and used as a reference for his paintings. Often the same section of a sketch can be found in several different pictures.
Cuyp signed many of his works but rarely dated them, so that a chronology of his career has not been satisfactorily reassembled. A phenomenal number of paintings are ascribed to him, some of which are likely to be by other masters of the golden landscape, such as Abraham Calraet (1642–1722), whose initials A.C. may be mistaken for Cuyp's.
However, not everyone appreciates his work and River Landscape (1660), despite being widely regarded as amongst his best work, has been described as having "chocolate box blandness".
After he married Cornelia Boschman in 1658, the number of works produced by him declined almost to nothing. This may have been because his wife was a very religious woman and a very big patron of the arts. It could also be that he became more active in the church under his wife's guidance. He was also active as deacon and elder of the Reformed Church, and a member of the high court of Holland.
Albert Jacob Cuyp (Aelbert Jacobsz Cuyp) (20 de octubre de 1620 - 15 de noviembre de 1691) fue uno de los paisajistas holandeses más destacados del siglo XVII. El más famoso de una familia de pintores, alumno de su padre Jacob Gerritsz Cuyp (1594–1651/52), es conocido principalmente por sus vistas holandesas compuestas al amanecer o al atardecer, aunque como todos los pintores de la época, cultivó también otros géneros como el retrato, las escenas de interior o los bodegones.
Albert Cuyp nació en Dordrecht el 20 de octubre de 1620, ciudad en la que murió a los 71 años el 15 de noviembre de 1691. Conocido como el Claude Lorrain holandés, este artista amasó una gran fortuna con sus pinturas de paisajes. Toda su familia se relacionó con el arte, siendo su tío y su abuelo artesanos de vitrales, mientras que su padre, Jacob Gerritsz Cuyp, fue retratista.
Dedicó varios de sus cuadros a su ciudad natal, como El Mosa en Dordrecht (h. 1650).
El efecto de la luz del sol llena sus lienzos, acentuándose en pequeños detalles de dorada calidez. En sus composiciones destacan como motivos bucólicos recurrentes la perspectiva y su efecto atmosférico en la campiña, los rayos de luz reflejándose en una brizna de pasto, las crines de un caballo en reposo, la vaca que se inclina sobre el arroyo, o el sombrero de un paseante, todo ello atrapado en un baño de luz dorada y de armonía ocre. El medio rico en barniz utilizado por Cuyp refracta los rayos de luz como una joya disolviéndola en las diferentes valaduras de la pintura. Los paisajes fueron compuestos a partir de la realidad, pero transformados por la imaginación creativa del autor dando lugar a ese cálido encanto de sus pinturas.
Gaitero con vacas Óleo sobre lienzo, circa 1655 (Museo del Louvre, París).
Sus dibujos demuestran su maestría como dibujante. Suaves lavados de tinta bosquejan una vista en la distancia de la ciudad de Dordrecht o de Utrecht. Un dibujo de Cuyp parece lo que él intenta que parezca: una obra de arte acabada; pero esos dibujos eran utilizados como referencia para después, en el estudio, crear las composiciones para sus pinturas. A menudo una misma parte del dibujo puede reconocerse en pinturas diferentes.
Cuyp firmó la mayoría de sus obras, pero raramente las fechó, por lo que se hace muy difícil un estudio cronológico. Se le atribuyen un increíble número de pinturas, muchas de las cuales parecen pertencer a otros maestros como Abraham Calraet (1642–1722), cuyas iniciales A.C. podrían confundirse con las de Cuyp (Albert Cuyp).
Rooster and Hens
River Scene with Milking Woman
River Landscape
River Bank with Cows
Paseando por el rio Merwede
Pastor con Flauta
Paisaje
Vacas en el Rio
Paisaje con Caballo Gris
Paisaje con Caballos
Aves Domesticas
Camino cerca del Rio
Caballo
Rio
Maasat
Vacas
Paisaje
Luz de Luna
Orfeo
Vista de Dordrecht
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